Direktlänk till inlägg 22 april 2011

Tisdag

Av Vrs i Kina - 22 april 2011 16:31

Ni men hao! Hello! Talahala! Hej! Gustaf och Beata här! Vi mår strålande här i Kina. Det är helt annorlunda här än i Sverige. Jag vet inte om det är inbillning men det luktar lite blommor i luften. Det är samtidigt en industri som håller på att växa men det är otroligt fin natur. Idag bar the Magical Mystery tour av till inre Mongoliet! Inre Mongoliet hör till Kina och har 20 miljoner invånare. Huvudstaden heter Hohhot, och har över en miljon invånare. Dagen började med att vi vaknade till den härliga väckarklockan. Vi åt frukost i våra rum, vi hade köpt mat i mataffären kvällen innan. Det är jätte häftigt att få gå runt i en helt vanlig mataffär i Kina. Det var intressant att få en inblick hur kinesernas vardag ser ut. Efter frukosten så började färden mot flygplatsen. Vi åkte ditt i taxis själva. Jag(Beata), Pauline och Madde blev lurade på pengar. Först tänkte han åka i väg innan vi fick tillbaka pengarna men sen när vi sa till så fick vi tillbaka en tredjedel av de vi skulle få tillbaka. Man får vara på sin vakt här i Kina. Men det är kul! Lite spännande! Sen var det bråttom. Vi fick springa och checka in snabbt som tusan. Men tro det eller ej vi hann precis med boardingen. Två minuter till godo med lunchen i våra händer. Det gäller att ta vara på all tid och det gjorde vi, vi behövde inte vänta en sekund. Flygresan var rolig. Jag(Beata) satt bredvid Wang Lao Shi medan jag(Gustaf) satt bredvid ett par glada kineser. Framför sig såg Gustaf Ebba sittande i mitten med kineser runt omkring sig. Hon var ett huvud längre än alla och satt där med sitt blonda hår. Jag(Beata) låg och sov under resan och lyssnade på när Wang Lao Shi lånade en penna av sin grann Kines under färden. Vi lärde känna honom lite granna. Tro det eller ej men jag fick till några ord på kinesiska. Vi landade på Hohhots flygplats runt tvåtiden på eftermiddagen. Under flygresan hade vi turen att njuta av inre Mongoliets vackra naturlandskap: åkrar och fabriker. Det är inte precis vad I-lands barnen från Djursholm är vana vid… Direkt efter landningen hoppade vi in bussen och åkte till inre Mongoliets naturhistoriska national museum. Där fick vi lära oss lite om Mongoliets historia och natur. Konstigt nog har Mongoliet ungefär samma djurliv som här i Sverige, i alla fall i de Mongoliska skogarna. Museet hade Asiens största dinosaurie skelett. Tro mig, det var en stor dinosaurie! Hela 33 meter hög! En lite mindre varelse som vi fick ta lära om, var Djingis Khan. Har var bara runt 160 cm hög. Han kanske var liten, men han visade sig vara en av världens största fältherrar genom tiderna. Vi åkte därefter till en fabrik, där fick vi se flitiga kineser arbeta med hantverk. Bredvid fanns det en stor gemensam affär där man kunde köpa deras hantverk med mera. I den affären ägnade vi mycket tid i. Jag trodde själv att det skulle vara ganska dyrt där men det visade sig att ett jätte fint halsband kostade bara 30 kr som jag tycker skulle ha kostat minst 400 kr. Jag bestämde mig för att köpa tre halsband till min mamma, farmor och mormor. Efter besöket åt vi en god middag på hotellet. Senare på kvällen besökte vi det muslimska distriktet i Hohhot. För väldigt länge sedan reste många arabiska handelsmän genom Hohhot när de var på väg till Beijing med sina handelsvaror. Många valde sig då att bosätta sig i Hohhot istället för att fortsätta till Beijing. Nu bor de arabiska handelsmännens ättlingar kvar i staden än i dag. Hoppas ni har det bra hemma i Sverige och att det börjar bli varmt!!! Tack och slut, varulvs tjut! Puss och hej, leverpastej! //Kinaresans enda grabb, Gustaf Och BEATA KULL :D !

Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Vrs i Kina - 25 april 2011 01:34

Hejsan   Lördagen var inte så händelserik, men det bästa var att vi åkte tillbaka till Peking. Lunch på McDonalds på flygplatsen var precis vad våra magar var sugna på efter fyra dagar i Innre Mongoliet.   Vi tog tåget in till stan dör Marc...

Av Vrs i Kina - 22 april 2011 16:42

Fredag förmiddag Hellooooo, det är Pauline som skriver. Just nu sitter alla och chillar på rummen nöjda och glada efter den mycket trevliga och roliga visiten på Number 16 Middle School. Det började med att vi alla vaknade tidigt, som vanligt… men ...

Av Vrs i Kina - 22 april 2011 16:39

Halloj! Nu är det Molly och Alexandra som skriver! Hoppas att ni har det bra där hemma! Igår morse väcktes vi som vanligt klockan 7.30, då gick vi och åt en frukost som inte riktigt var som den vi är vana vid, trots att vi vid det här laget lärt o...

Av Vrs i Kina - 19 april 2011 03:58

Nejmen tjenare igen. Bianca här. Skulle bara säga till att vi inte kommer ha tillgång till internet i Hohhot så nästa uppdatering kommer att ske på lördag. Hörs då. Ciaaaaoo     ...

Av Vrs i Kina - 18 april 2011 16:01

Hej alla föräldrar på cyberspace!   Ebba Grahn och Johanna Elming här!   Idag har vårt glada gäng mot alla odds klivit upp ur sängarna. Vi var vrålhungriga och såg fram emot en riktigt redig frukost. Men det som mötte våra utsvultna magar var...